جستجو
عناوین این صفحه
  • شماره 1788
  • 8 صفحه
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۰ تير
  • اِلأَربِعا ٣ محرم ١٤٤٦
  • Wednesday 10 Jul 2024
کد خبر: ۸۲۷۷

شيوع بدترين نوع ويروس تب دنگي در کشور

تب دنگي، اين روزها به مثابه پاندمي کرونا شده و هر کسي مبتلا مي شود، اطرافيانش نگران مي شوند که مبادا خطرناک باشد.

به گزارش عصر توسعه، موضوع تب دنگي در روزهاي اخير به شدت رسانهاي شده و به سوژهاي براي اظهارات کارشناسي تبديل گرديده است. البته ناگفته نماند که ترس از اين بيماري، شايد به اندازه کرونا نباشد؛ اما ميتواند خطرناک باشد.

مسعود مرداني مدير گروه بيماريهاي عفوني دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، گفت: از بالغ بر سه سال پيش خطر اپيدمي اين بيماري توسط مرکز تحقيقات به وزارت بهداشت اعلام و از همان زمان اقدامات اصولي انجام شد. وي با بيان اينکه هر دو نوع پشه آئدس آلبوپيکتوس و آئدس اجيبتي ناقل بيماري در کشور وجود دارد که اجيبتي در جنوب کشور بيشتر مشاهده ميشود، از گزارش موارد انتقال بومي يا محلي در بندر لنگه خبر داد و افزود: اين آمار نگران کننده است، چراکه انتقال بومي ميتواند منجر به درگيري کل کشور شود.

مرداني ادامه داد: در تخمين مدلسازي سازمان بهداشت جهاني ابتلاي سالانه ۳۹۰ ميليون مورد در سال پيش بيني ميشود که ۹۶ ميليون از اين موارد با علائم نسبتاً شديد همراه خواهد بود. ميزان مرگ و مير به طور ميانگين در دنيا حدود يک درصد اما در کشور هند تا پنج درصد هم گزارش شده است. مدير گروه بيماريهاي عفوني دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، با اشاره به اينکه عمده بيماري بعد از سيل امارات شايع شد، تصريح کرد: اولين مورد ثابت شده در کشور توسط آزمايشها، مورد مسافر از امارات بوده است. البته اين کشور هنوز شيوع بيماري را اعلام نکرده و ترجيح بر جلوگيري از سفرها به کشورهاي حاشيه خليج فارس است. مرداني افزود: علائم بيماري شبيه به آنفلوانزا با مشاهده دانههاي پوستي است. اين بيماري چهار سروتايپ دارد که ابتلاء به هر نوع سروتايپ، فرد را فقط به همان نوع ايمن ميکند و امکان درگيري با ساير سروتايپها همچنان وجود دارد و خطري است که گريبانگير جمعيت کشور خواهد شد.

شيوع بدترين نوع ويروس تب دنگي در کشور

داوود يادگاري نيا رئيس مرکز تحقيقات بيماريهاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، ضمن ارائه توضيح در خصوص نحوه انتقال تب دنگي و پيشرفت آن، گفت: اين ويروس ابتدا به بافتهاي کبد حمله ميکند و پس از درگير کردن گلبولها و سيستم لنفاوي، در نهايت وارد خون ميشود. وي افزود «سالهاي پيش مواردي که در کشور مشاهده ميشد، مسافراني بودند که اغلب از فيليپين، مالزي يا تايلند به کشور ميآمدند و تا مراجعه به متخصص علائم کاهش پيدا ميکرد. اما در حال حاضر با مشاهده ۱۱ مورد انتقال بومي تب دنگي بايد نسبت به علائم هوشيار باشيم. بدترين نوع اين ويروس سروتايپ نوع ۲ است که در ايران نيز شايعترين نوع است. افراد در معرض خطر نيز افرادي هستند که به اين نوع مبتلا ميشوند، يا پيش از اين به تب دنگي مبتلا شدهاند و اکنون به تايپ بعدي آن دچار شدهاند و افرادي که ژنوتايپ آسيايي دارند. به گفته يادگاري، بيشترين علت مرگ و مير سندرم شوک و از کار افتادن ارگانها است. رئيس مرکز تحقيقات بيماريهاي عفوني و گرمسيري دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي عنوان کرد: ۸۰ درصد بيماران مبتلا به تب دنگي علائمي ندارند و تنها ۲۰ درصد داراي علائم کلينيکي هستند، از اين ۲۰ درصد، ۶ درصد به تب دنگي شديد يا DHF/DSS با علائم شديد مبتلا ميشوند و فقط ۰.۸ درصد از اين جمعيت به دليل بيماري فوت ميکنند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
منشور اخلاقی
عنوان صفحه‌ها